Naučte sa brániť proti phishingu

Vedeli ste, že hackeri vás dokážu pripraviť o financie cez e-mail? Vysvetlíme vám princípy fungovania najbežnejších hrozieb aj to, ako sa proti nim efektívne brániť.

Prečítať si viac

Treba byť informovaný

Jednou z najčastejších foriem získania citlivých informácií sa nazýva spoofing. Hacker vás osloví pod falošným menom s cieľom získať vaše osobné údaje. Zaujímajú ho najmä prístupové heslá, PIN kódy alebo údaje z platobnej karty.

Spoofing má tri formy: pharming, vishing a phishing, ktorý je najčastejší a ktorému sa budeme venovať najviac.

Pri pharmingu sa podvodník snaží dostať vás na falošnú stránku banky alebo elektronického bankovníctva, ktorá vyzerá totožne s tou skutočnou. Ak do nej vpíšete údaje, poskytnete útočníkovi informácie, s ktorými má dosah na vaše financie a na iné osobné údaje.

Nie všetky útoky prebiehajú vo svete online. Napríklad pri vishingu si bude vaše údaje pýtať priamo telefonicky.

Najčastejšie sa však stretávame s phishingom. Cestu k PIN kódom a k rodným číslam si hľadá cez e-mailovú komunikáciu.

Prihlasovacie údaje si od vás nikdy nepýtame

Hoci bude e-mail od podvodníka vyzerať takmer rovnako ako e-mail z vašej banky či z PayPalu, bude v ňom zásadný rozdiel. Vypýta si vaše prihlasovacie meno a heslo alebo vás požiada znova vyplniť údaje k nezrealizovanej transakcii.

Podvody realizujú profesionáli, preto je dôležité byť vždy opatrný. Všetko majú do detailu premyslené a každý údaj premyslene zneužijú. Môžu vás pripraviť o peniaze, o identitu alebo si na vaše meno vziať pôžičku.

Obrana je jednoduchá

Základom úspechu je na podobné e-maily nereagovať, patria priamo do koša. Odosielateľ, predmet alebo telo správy môžu vyzerať inak, ako oficiálna komunikácia. Porovnajte si e-mail, v ktorom vám banka posiela výpis alebo v ktorom vám chodia faktúry od sprostredkovateľa online transakcie, ako napríklad eBay. Rozdiely si všimnete okamžite.

Nepriame oslovenie „vážený cenený zákazník“, oznámenie o ohrození bezpečnosti alebo hrubé gramatické a štylistické chyby „bude Vám zrušiť účet z dôvod strata Vaše údaje“ sú signálom, že e-mail prišiel od podvodníka.

Keď budete už-už klikať na „odoslať e-mail“, skúste pre istotu zavolať do danej inštitúcie, či vám e-mail naozaj poslali.

Pokiaľ máte podozrenie, že ste na podobný podozrivý e-mail reagovali, zavolajte na našu Linku prvej pomoci 0850 111 777. Naši pracovníci vám poradia, ako si správne zablokovať kartu alebo zmeniť kódy.

Poznanie problému je polovica úspechu. Surfujte opatrne.

Ďalšie články

Slovník internetových hrozieb

Predstavíme vám najčastejšie formy digitálneho nebezpečenstva a vysvetlíme vám, ako sa proti nim chrániť.

Prečítať si viac

Najznámejšie triky internetových podvodníkov

Hackeri vás dokážu cez e-mail pripraviť o financie, ba dokonca aj o identitu. Povieme vám, aké sú ich najznámejšie triky a ako sa im ubrániť.

Prečítať si viac
Načítať ďalšie